Visual Thinking Strategies


VTS is een leermethode met open vragen over kunst.

Het leert je om open en zonder oordeel waar te nemen, te onderzoeken, te luisteren naar en voort te bouwen op elkaar door te kijken naar kunstwerken.

Daarnaast gaat het ook over plezier beleven. Iedereen heeft iets te vertellen en draagt bij aan het proces van samen ontdekken.


Taalvaardigheid / communicatie / kritisch denken en het zelfvertrouwen verbetert door middel van geleide groepsdiscussies.

Deelnemers worden zich bewust van eigen denkpatronen en die van anderen.

De methode is toepasbaar op alle niveaus.

VTS verrijkt en verbindt!




ONS AANBOD



De sessie

Tijdens een VTS sessie kijken we met een groep deelnemers naar 1 of meerdere kunstwerken. Dit zijn echte kunstwerken of geprojecteerde beelden op een scherm. Hierbij is kennis NIET het doel. Het gaat ook niet over goed of fout.

Het gaat over wel het proces van samen ontdekken en verwonderen. 


Voor wie

Iedereen kan meedoen!

Je hoeft geen verstand te hebben van kunst of kunstgeschiedenis.


Waar

Of locatie ( school, bedrijf, instelling...)

Of in een museum of galerie.


Tijdsinvestering

VTS gesprekken: Vanaf 45 min

Studiedag/workshop: Vanaf 2 uur



Mogelijkheden VTS:

  • VTS gesprekken. Eenmalige sessie of meerdere sessies voor alle doelgroepen. Op locatie of in het museum.
  • Studiedag/Workshop : "kennismaking met VTS". Voor docenten. Op locatie of in een museum/galerie. Gedurende een dag of dagdeel.
  • VTS op maat. In overleg
  • VTS gesprekken in combinatie met creativiteitsoefeningen. 
  • Een combinatie van VTS & Art Based Learning in meerdere sessies.
  • VTS Coaching voor docenten die de VTS methode toepassen in het onderwijs